fredag 29 mars 2024​

 

Fakta

Vad ingår i vår kabel-tv tjänst?

  • Analogt basutbud.
  • Digital basutbud. Och 8st favorit kanaler, som man väljer individuellt varje lägenhet.
  • HD-box för att kunna se digitala sändningar.

Valfrihet och möjlighet att anpassa digitala paket efter intresse och smak.

  • Du betalar själv de extra tjänster du köper på den kollektiva boxen.
  • Ingen startavgift om man beställer extra tjänster på den kollektiva boxen.
  • Ingen kortavgift om man beställer extra tjänster på den kollektiva boxen.
  • Om du felaktigt blir debiterad något av ovan kontakta då IT-ansvarige.

Länk till utbud

Egen CA-modul kan du köpa själv och ringa till Canal Digital och aktivera den genom

  • att använda det kort föreningen betalar för och ingen extra kostnad tillkommer.
  • att teckna ett nytt abonnemang och betalar då efter det val man gör.

 

Information

Boxen är knuten till lägenheten, och tillhör ej bostadsrättsinnehavaren.

Boxen

Box

Använd medföljande antennkabel.

Box för mottagning av HDTV* och digital-TV via kabel-TV med perfekt bild- och ljudkvalitet. Stöd för Text-TV och Dolby Digital 5.1 ljud.

Modell: CDIG-1000C
Tillverkare: Humax

Funktioner:

  • Tar emot MPEG-4 och MPEG-2-signaler för både SDTV och HDTV
  • Upplösning HDTV: 1280x720p/1920x1080p
  • Stöd för Dolby Digital 5.1 ljud
  • Kortplats (Conax)

Medföljande tillbehör: HDMI-kabel, 1 trippelskärmad antennkabel (märkt Canal Digital), bruksanvisning, fjärrkontroll, AC-adapter.

* För att kunna se HDTV-sändningar behöver du utöver en HDTV-box även en TV som är märkt HD Ready.

Frågor och svar

Du hittar mera information på Telenors sida.

 

Tjänsten aktiveras på SVT:s text-tv sida 199 (SVT 1) och text-tv sida 299 (SVT 2).

Telenors boxar har vid leverans PIN-koden 1234. Vi rekommenderar att du ändrar den till en personlig kod.

Om du ändrat din PIN-kod men glömt bort den nya koden kan du ringa kundservice så hjälper dom dig.

HDTV sänds i två olika format. I sportsändningar används ofta 720p eftersom det hanterar snabba rörelser i bilden. Med 1080i får du en bild rik på detaljer men i sändningar med mycket rörelser kan bilden uppfattas som flimrig. Standard-TV sänds i formatet 576i.

HD-boxarna klarar av formaten 576i, 720p och 1080i. Boxen anpassar sig automatiskt till det format som sändningen har.

Formatet 1080p kräver idag alltför mycket kapacitet i sändnings och transmissionskedjan och kommer därför inte att lanseras i nuläget.

Det kan bero på att ditt digital-TV-kort inte har fått någon uppdateringssignal. Varje månad uppdateras ditt digital-TV-kort med de kanaler som ingår i ditt abonnemang. Om du fått svart bild kan ditt digital-TV-kort behöva lite hjälp för att ta emot uppdateringen.

Gör så här:

  • Dra ur digital-TV-kortet och nätsladden i 30 sekunder.
  • Sätt i nätsladden och starta digital-TV-boxen.
  • Sätt i digital-TV-kortet och välj den kanal du vill uppdatera.
  • Du bör få bild inom 30 minuter.

Om dessa åtgärder inte hjälper och du fortfarande saknar bild kan det bero på:

  • Ingen eller dålig signal från antennen.
  • Digital-TV-boxen är trasig
  • Abonnemanget är uppsagt
  • Fakturan (påminnelse 2) är inte betald.

Tecken på att digital-TV-kortet behöver uppdateras är:

  • Ingen bild då du slår på digital-TV-boxen.
  • Text-TV fungerar och signalmätaren signalerar full styrka.
  • När du går in i menyn för att kontrollera din uppdatering saknas datumen för innevarande månad.

Störningar i bilden eller Svart bild med röd fyrkant i nedre högra hörnet kan bero på att signalstyrkan inte är tillräcklig.

Börja med att kontrollera följande:

  • Kontrollera att antennsladden är direkt kopplad till digital-TV-boxen från uttaget
  • Antennsladden är korrekt ansluten i uttag och digital-TV-boxen.
  • Prova gärna med en annan utifall antennsladden kan vara skadad eller ha dåliga kontakter
  • Ta bort eventuell mellan utrustning som T-kors och antennfördelare
  • Undvik att göra en kanalsökning om störningar i bilden förekommer, det kan leda till att berörda kanaler inte söks in.
  • Kontakta kundservice för felsökning/felanmälan

I bland kan din kanallista behöva uppdateras. Det kan bero på att nya kanaler tillkommit eller att kanaler ändrar sändningsfrekvens alternativt kanalplats. Vi rekommenderar att du regelbundet gör en ny kanalsökning för att försäkra dig om att din kanallista alltid är uppdaterad.

Ny kanalsökning krävs:

  • Vid nyinstallation av digital-TV-box.
  • Då nya kanaler och tjänster lanseras i ditt utbud.
  • Om du saknar kanaler som ingår i ditt abonnemang i kanallistan.
  • Om kanaler byter sändningsfrekvens.
  • Om kanaler byter plats i kanallistan.

Så här gör du en kanalsökning:

  • Tryck på meny-knappen på fjärrkontrollen till din digital-TV-box
  • Välj kanalsökning
  • Följ instruktionerna på TV skärmen för att ladda ner nya kanaler och aktuell kanallista.

För ytterligare information hänvisar vi till boxens manual.

Kanalplan

I varje lägenhet så ingår kanalpaket 8 + Flex.T2

För aktuell kanalplan se Telenor

Felanmälan

Om du får problem med det utbud du abonnerar på ber vi dig att först felsöka på egen hand för att eventuellt lösa problemet. Du kan t.ex. kontrollera att alla sladdar sitter i ordentligt och att kortet är uppdaterat.

Om felet kvarstår är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 020-222 222  för vidare hjälp och för att eventuellt göra en felanmälan.

  • Vilka kanaler du har problem med?
  • Hur felet yttrar sig?
  • Hur länge du har haft problem?
  • Det är även värdefullt för oss att veta om dina grannar har samma problem. Den informationen kan göra att felavhjälpningen går mycket snabbare.

För att kunna ge en bra service vid felsökning tar vi inte emot felanmälningar via mejl. Vi vill att du befinner dig i närheten av din utrustning då du kontaktar oss.

Efter felanmälan är gjord kommer vår kundservice att dirigera ut felanmälan till en tekniker på din ort. Teknikern felsöker och kommer eventuellt att kontakta dig om det behövs tillträde till din lägenhet för att åtgärda felet. Oftast löser vi problemet centralt och du kommer inte att bli besökt.



Kontakta kundservice
Vardagar: 8:00 - 21:00
Helger: 9.00 – 18.00
020-222 222.
Kundservice - tv och stream | Telenor Privat